fredag 24. februar 2017

Plastfri hverdag, del 3

m o p p e g u r i  jobber som sagt for å bli mer plastfri i hverdagen og har foreløpig små, konkrete mål som det å ikke ta i mot eller bruke handleposer i plast og å få tak i og begynne å bruke flergangsnett til å ta med i butikken til frukt m.m. 

Jeg har allerede noen nylon handlenett som alltid er med i vesken, men har investert i noen til. Noen til meg og resten av disse "reusable bags" til de andre i familien. Det nytter ikke hvis bare jeg sier nei til plastposen. Dette må bli et familieprosjekt.

Nedenfor ser du hvilke nett  m o p p e g u r i  kjøpte i nettbutikken til BAGGU
En type handlenett jeg kan gå god for i kvalitet og funksjon siden jeg for 8 år og mer siden siden solgte de i min butikk, Atrium Interiør. Den gang kjøpte jeg de inn fra en norsk leverandør som pr. i dag ikke forhandler disse lenger.


Normal størrelse

Stor størrelse

Full oversikt over design/mønstre finner du her
Handlenettene har nå ankommet postkassen i Frisliveien. Hvor miljøvennlig det er å fly produkter over fra USA får noen andre regne på sett i forhold til målet mitt; å slutte å bruke handleposer i plast. Men flyet med den lille pakken min med BAGGU-nett, hadde nok tatt turen over Atlanteren uansett, så...

Jeg har vært i kontakt med BAGGU i USA og de har ingen i Norge som selger / er leverandør/agent for disse flotte, praktiske handlenettene. 
Er det noen der ute som føler seg kallet?

Det andre anskaffelsesprosjektet mitt var å få tak i flergangsposer til frukt etc.  Disse posene dukket opp på både Ebay og Amazone, sammen med et titalls andre produkter.
Og jeg var klar til å bestille. Hos en av nettbutikkene fikk jeg ikke bestilt fordi produktene ikke ble solgt til Norge og den andre fikk jeg beskjed om at jeg hadde lagt til flere produkter med ulik valuta slik at jeg ikke fikk gjennom den ordren. Plunder og heft. Det ble for vanskelig og jeg søkte videre.

Jeg fant da et norsk firma "Norwex" som hadde slike poser. Og nettbutikk. Flott!
Inne i nettbutikken fikk jeg ikke handle uten å komme i kontakt med en såkalt "uavhengig konsulent" i mitt nærområde. Og jeg vil ikke ha kontakt med "uavhengige konsulenter" for å få bestilt noen enkle flergangsposer. Jeg vil også være "uavhengig" og handle direkte fra nettbutikk. Du kan sjekke firmaet og konseptet selv her.

Hva gjør man da? Da går jeg rett på en produsentens nettside og kjøper direkte.

Og det var også et amerikansk firma; flip & tumble  
flip & tumble har som BAGGU, tøffe handlenett. Sjekk nettsiden for hele utvalget. 
Jeg kontaktet også flip & tumble som kan informere om ingen selger deres produkter i Norge.
Bilde fra flip & tumble
Da har jeg forhåpentligvis endelig kommet i mål / funnet et produkt som skal erstatte plastposene og som det er var enkelt å få bestilt. 
                                                   
Min oppfordring går til norske importører, agenter og innkjøpere; få disse produktene mer tilgjengelige på det norske markedet og gjør det litt lettere for oss forbrukere å kutte ned på plastforbruket. Det må være et marked for dette og en mulighet for å tjene noen kroner på det.
Matvarekjedene kan jo for eksempel selge posene i butikkene selv. 
For meg er ubegripelig at de ikke kaster seg på, og gjør noe! Med en gang!

Ingen kommentarer: