søndag 26. april 2015

Drømmen om et atrium

I bokmålsordboka sier de om ordet Atriumfra latin. betyr egentlig 'rommet med ildsted', av ater 'svart, svertet av røyk'. Eller " sentralt rom eller hall i et romersk hus" og "avskjermet uterom". Ikke mange romerske hus her nord i Europa, slik at vi bruker nok mest atrium i meningen et "avskjermet uterom". 

Siden jeg bor i et hus tegnet av Are Vesterlid må jeg vise atriumshusene som han selv bodde i på Hamar. Hans hus ble solgt i 2014 og bilder av huset finnes ennå på finn.no.
Her er det skjermede uterommet. Husene han og arkitektfirmaet ARKITIM sto bak var visstnok inspirert av en dansk arkitekt, nemlig Utzon;
"Atriumshusene i Hamar var blant de første prosjektene som tok opp utfordringen med ”tett-lav“. Forbildene var hentet fra Danmark, bl.a. Kingohusene av Jørn Utzon. Bebyggelsesformen gir eneboligens kvaliteter med private uteplasser, men er mer rasjonell og arealbesparende." Kilde: Husbanken
Kingohusene (også kalt Romerhusene) 1957-61 av Jørn Utzon
Selv husker jeg godt atriumshusene på Ammerud i Oslo. Et område jeg ofte gikk tur. Husene er forholdvis lukket ut mot gaten, men alle med hver sitt private og avskjermede atrium. Husene er tegnet av arkitektene Mjelva og Norseng og bygget i siste halvdel av 1960 årene.

Et nyere og enkeltstående atriumshus var en av Årets Hjem kandidater i TV-Norge-serien i 2013. Huset var min favoritt, blant annet på grunn av atriet.
m o p p e g u r i skrev om huset i november 2013. Innlegget finner du her.
Bilde fra TV Norge
Jeg mener også har jeg har et atrium i mitt hus. Ett skjermet inngangsparti hvor det er herlig å sitte å ta en pause i hagearbeidet nå på våren. Lunt og godt.

 

Denne hytta finner vi på Rennesøy utenfor Stavanger. Et sted med mye vær og vind. Herlig med et lunt atrium mellom de to hyttedelene.
Bilde fra Askill Voll




Ingen kommentarer: