lørdag 9. november 2013

Årets Hjem-kandidat, økologisk på Hvasser

Nå vet ikke jeg om du så programmet Årets Hjem på TV Norge som gikk denne uken? 
Huset som vant i denne omgang var bare helt fantastisk. Det var bygget som et atriumhus med en trang inngang inn til atriet. Inne i dette inngangspartiet hadde de et vedlager slik at man enkelt kunne ta med seg litt ved inn.
På denne siden av huset (se bilde under); et drivhusligende bygg med vinduer på begge sider. Både ut mot veien og inn i atriet. Drivhuset/vinterhagen kan fungere som skjerming av atriet mot veien, være et drivhus og samtidig slippe lys inn i atriet. Selve atriet var gruslagt med litt vegetasjon og noen hagemøbler. Ellers helt enkelt.
Årets hjem, sesong 1, episode 8
Årets hjem, sesong 1, episode 8
Sett fra stue inn i atriumet og mot "drivhuset".



Huset ellers var bygget av økologiske materialer og var røft, enkelt og et lavkostnadshus. Innredningen kunne en sikkert ha brukt mye mer penger på, men for et hus å bo i! Gjennomtenkte løsninger og gjennomført materialbruk. Et hus med mye tenkning bak.
I mine hyttedrømmer ser jeg også for meg at denne løsningen også ville egne seg godt som hytte. I et litt mindre areal. (For oss som ikke vil ha hytter som er større en huset vi bor i.)

Uansett Årets Hjem eller ikke, i min verden er dette huset en vinner i år 2013 fordi det har sjel, det er lavbudsjett og det er miljøvennlig. 

Begge bilder er fra TV Norges nettside. Link finner du her.

Ingen kommentarer: